At lytte med hjertet

Det er vigtigt ikke blot at høre efter det sagte, men at mærke, hvad der bliver sagt.
Ofte er vi så fokuseret på ordene i munden, men hvad med følelserne i hjertet?
Nogle gange siger han nej, men mener ja. Hun siger ja tak, men mener nej.

Hvor kommer kommunikationen fra?
I det øjeblik du bliver klar over hvem eller hvad der lytter i dig, så bliver du mere klar over, hvad du hører og hvad du ikke hører.

Vidste du at der for længe længe siden var en gammel, klog kvinde, der kunne lytte med hendes hjerte? Ja, det lyder måske let, men hvis du forstår hendes metode, så bliver du overrasket. Den gamle kvinde havde en særlig evne til at høre vibrationerne nedenunder ordene. Dem brugte hun til at guide sig igennem, hvad der egentlig blev sagt. På den måde kunne hun med lethed høre, om folk løj, om de sagde ja men mente nej, om de var kede af det sure, forskrækkede, bange eller noget helt fjerde, selvom de viste noget andet på overfladen.

Hendes evne til at lytte gav hun i arv til sine efterkommere.

Evnen til at høre det usagte.

Det der kan være så svært ved at være en efterkommer af den gamle, kloge kvinde er, at vi, som kan høre mellem linerne bliver så forvirrede, når den vi lytter til ikke står ved sine følelser og underliggende meninger.

Især som lille barn er det svært så tydeligt at mærke, hvad der foregår og så alligevel få at vide: Nej, det har jeg aldrig sagt eller ment…
Men barnet mærkede det og hvis vi spurgte den gamle, kloge kone, ja så ville hun give barnet ret.

Er du en af efterkommerne af den gamle, kloge kvinde?
Hører du også de underliggende stemninger og meninger?
Måske du er blevet voksen og langt bedre kan guide i, når folk ikke står ved hvem de er indeni.
Men hvis du kender et barn, der har samme evne som dig, så støt det i, at det, det hører og mæker, er rigtigt, og forklar barnet, at det aldrig må glemme sin evne, men at det kan være svært for alle mennesker at stå 100% ved, hvem de er indeni.

Det vigtigste er at lytte med sit hjerte.